متاورس چیست؟

شباهت دنیای متاورس با فیلم ها و بازی ها  

 

در این مقاله تصمیم داریم به سراغ یکی از موضوعات داغ این روزها، یعنی مفهوم متاورس برویم. اصطلاحی که هنوز با واقعیت فاصله زیادی دارد، و بسیاری آن را جایگزینی برای اینترنت امروزی می دانند. مدت هاست که شایعات تغییر نام در فیسبوک به گوش می رسد .اخباری که شاید کمتر کسی انتظار شنیدن آن را داشت، و بسیاری آن را به رسوایی های اخیر این شرکت در خصوص افشای اطلاعات شخصی کاربران نسبت می دهند . از این گذشته، فیس بوک یکی از بنیانگذاران شبکه های اجتماعی و به طور گسترده تر تجربه اینترنت امروز است ،و تغییر ناگهانی نام چیزی نبود که کاربران بتوانند به راحتی آن را هضم کنند . این حادثه سرانجام در 6 نوامبر اتفاق افتاد، و زاکربرگ در یک کنفرانس آنلاین از نام جدید شرکت، متا، رونمایی کرد . قطعا این تغییر نام تنها برای شرکت اصلی صاحب شبکه های اجتماعی فیس بوک ،اینستاگرام و پیام رسان واتساپ بود، اما همچنان سر و صدای زیادی در دنیا فناوری به پا کرد .تغییر نام شرکت از بسیاری جهات بسیار هوشمندانه بود. زیرا دیگر برای کسی مهم نبود که چرا فیس بوک این برند را تغییر نام داده است و اکنون آنچه مهم است نام متا ،و اظهارات زاکربرگ در مورد آینده شرکت و متاورس بود .زاکربرگ با معرفی نام متا از ایده های جاه طلبانه این شرکت برای پروژه متاورس و آینده هدست های واقعیت مجازی، صحبت کرد و بار دیگر توجه جهان را به این شرکت معطوف کرد .

فیس بوک قبلا بارها در مورد آینده هدست های اکولوس (oculus) و علاقه آن ها به توسعه فناوری واقیت مجازی و دنیای متا، صحبت کرده است و کنفراس کانکت (Connect) بهترین بهانه برای یک بار دیگر، در مقیاس جهانی برای تمرکز بر روی جهان و ایده های جاه طلبانه آن ها بود .البته، اصطلاح متاورس یا خود مفهوم متاورس صرفا توسط زاکربرگ و مجموعه فیس بوک ابداع نشده است و این ایده سالهاست که در ذهن افراد و افراد فعال در حوزه فناوری وجود دارد . در این مقاله، قصد داریم نگاهی به متاورس بیندازیم و اینکه این اصطلاح دقیق چه چیزی را به ما یاد می دهد ؟ آیا متاورس همان بازی های واقعیت مجازی یا واقیت افزوده است ،یا قرار است چیزی فراتر از آن باشد ؟

 

 

 

متاورس چست ؟

متاورس قرار است یک شبکه مجازی باشد که در آن کاربران می توانند با یکدیگر و سایر اجزای محیط خود تعامل داشته باشند .در واقع، متاورس شبیه یک اثر نقش افرینی است که جنبه های مختلف رسانه های اجتماعی ، بازی های ویدیویی ، فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و در نهایت بلاک چین را باهم ترکیب می کند.  با گسترش متاورس فضاهای مجازی مختلفی ایجاد می شود که کاربران به جای ناظر بودن با تمام اجزای آن ،در مرز دنیای واقعی و مجازی تعامل دارند . مارک زاکربرگ ،مدیر عامل فیس بوک، در کنفرانس کانکت (Connect) در 28 اکتبر، با اعلام نام شرکت جدید خود متا (Meta) در مورد متاورس (Metavars) گفت :”در متاورس شما می توانید هر کاری را که تصور می کنید انجام دهید. با دوستان و خانواده دور هم جمع شوید و کارکنید و تمرین کنید و بازی کنید و خرید کنید و محتوا بسازید و تمام تجربیات مختلفی را که نمی توانستیم با موبایل یا بازی های کامپیوتری تصور کنیم تجربیه کنید . در آینده می توانید به سرعت به عنوان یک تصویر هولوگرام به مکان های مختلف از راه دور منتقل شوید و با دوستان خود به کنفرانس های مختلف بروید و در خانه والدین خود حضور پیدا کنید “. بسیاری از مردم فناوری متاورس را جایگزینی برای اینده اینترنت می دانند و افرادی مانند زاکربرگ سخت تلاش می کنند تا این آینده به سرعت اتفاق بیفتد .

معنای متاورس و تاریخچه نامگذاری

جالب است بدانید که متاورس نیز مانند بسیاری از فناوری های امروزی که در گذشته توسط نویسندگان مختلف در رمان خود تصور می شد، شرایط مشابهی دارد . نیل استفنسون نویسنده ای بود که اولین بار در رمان تصادف برفی در سال 1992 واژه “متاورس” را ابداع کرد . شخصیت اصلی این رمان شخصی به نام هیرو پروتاگونیست است، که همراه با افراد دیگر می تواند با استفاده از عینک مخوص وارد دنیای متاورس شود . در دنیای متا استفنسون، هر فرد به شکل یک آواتار در دنیای مجازی سه بعدی است که می تواند با افراد دیگر تعامل داشته باشد .  البته سقوط برفی اولین رمانی نبود که به مفهوم متاورس پرداخت. سال ها قبل از انتشار سقوط برفی، ویلیام گیبسون در رمان معروف خود(Neuromancer)   به دنیای خیالی به نام فضای مجازی اشاره کرد، که در آن از بسیاری جهات می توان نشانه های دنیای متاورس را مشاهده کرد .

 

متاورس در صنعت سینما

در سال 1999 بود که فیلم ماتریکس سر و صدای زیادی در جهان به پا کرد . فیلمی که آینده ای را روایت می کند که در آن زندگی عادی انسان ها با جنگ با ماشین ها نابود شده است و اکنون این ماشین ها با ایجاد دنیای مجازی به نام ماتریکس انسان ها را وارد دنیای مجازی و خیالی کرده اند . در واقع، دنیای ماتریسی بسیار شبیه به فراجهانی است که امروز در مورد آن صحبت می کنیم : دنیای ایده الیسی که انسان ها از طریق تکنولوژی و در قالب یک آواتار کامل وارد آن می شوند (در ماتریس آواتارها در واقع نسخع ایده ال بدن فیزیکی هر انسان است )  ومی توانند به زندگی روزمره خود بپردازند.  اثر دیگری که احتمالا اکثر ما در سال های اخیر نام ان را شنیده ایم Ready Player One است که این اثر توسط ارنست کلین در سال 2011 منتشر شد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد . این رمان جهانی را معرفی می کند که در بحبوبه بحران انرژی و گرم شدن زمین در سال 2045 است، و باعث گسترش شدید مشکلات و رکود اقتصادی شده است . در این میان، مردم به دنیای مجازی به نام QASIS پناه برده اند ،تا با کمک هدست واقعیت مجازی از دنیای ترسناک اطراف خود خلاص شوند و در آن زندگی های متفاوتی را در قالب آواتارهای مختلف تجربه کنند . در سال 2018 یک سینمایی با اقتباس از این رمان توسط اسپیلبرگ ساخته شد و دوسال بعد، جلد دوم این کتاب با نام  Ready Player Two منتشر شد . سرانجام، به جدیدترین فیلم برگرفته از دنیای متاورس یعنی ‘Free Guy’ رسیدیم . این فیلم با الهام از سری  GTA زندگی شخصیت شادی به نام گای، را روایت می کند که پس از مدتی متوجه می شود دنیایی که درآن است واقعی نیست و فقط یک بازی ویدیویی آنلاین چند نفره است . دنیایی که، در کنار NPC  هایی مانند گای کاربران با آواتارهای خود حضور دارند و توانایی ویژه ای در مقایسه با NPC  ها صرفا به دلیل استفاده از عینک های خاص دارند .

 

تعریف مفهومی متاورس

فیسبوک یا متا مدتی است که در محافل مختلف درباره ی متاورس و آینده آن صحبت می کند.” متاورس مرحله جدیدی از تجربه اطلاعات مجازی است که از فناوری هایی مانند واقعیت افزوده و واقعیت مجازی استفاده می کند.” آنها در یک کنفرانس خبری در 17 اکتبر اعلام کردند، ایده این است که با ایجاد حس عمیقترحضور مجازی تعاملات آنلاین  را به تجربیات تعاملی شخصی نزدیکتر کنیم. در واقع، علاقه به متاورس می تواند با حضور سرمایه گذاران و شرکت هایی که می خواهند بخشی از این اینده باشند رشد کند. زاکربرگ در مصاحبه ای با The Verge  قبل از رونمایی از نام شرکت جدید خود گفت:
“متاورس تمرکز اصلی فیس بوک خواهد بود و این فناوری چیزی است که بعد از اینترنت موبایل توسعه یافته و رشد خواهد کرد. خوب من فکر میکنم همانقدر که شرکت ما روی آن حساب می کند فصل بعدی فیس بوک خواهد بود . یک طراح بازی به نام راف کاستر دسته بندی های مربوط به متاورس را با عناوینی مانند دنیای انلاین ، چندجهانی و متاورس ها جدا کرده است.به گفته کاستر جهان های آنلاین فضاهای دیجیتالی هستند که از محیط های سه بعدی دقیق تا فضاهای مجازی متن محور که بر یک موضوع خاص تمرکزمی کنند را شامل می شود . از نظر او، چندجهانی، جهان های مختلفی هستند که در یک شبکه به هم متصل شده اند و موضوع یا قوانین مشترکی ندارند که شاید، بتوان دنیای واحی رمان Ready Player one  را برای آن مثال زد .در نهایت متاورس را داریم که در واقع یک جهان چندگانه است که بیشتر با دنیای واقعی اطراف ما یکپارچه شده است. در حال حاضر شرکت های فناوری که در مورد متاورس ها صحبت می کنند معمولا روی پلتفرم های دیجیتال متمرکز هستند که شامل موارد زیر است :

  • مجموعه ای از ویژگی هایی که با خدمات وب قدیمی یا فعالیت های دنیای واقعی همپوشانی دارند.
  • گرافیک سه بعدی کامپیوتری و اواتارهای شخصی سازی شده
  • مجموعه ای از تعاملات اجتماعی شخصی هستند که نسبت به کلیشه ها کمتر رقابتی و بیشتر هدف گرا هستند.
  • پشتیبانی از کاربرانی که آیتم ها و محیط های مجازی خود را ایجاد می کنند
  • با سیستم های اقتصادی دنیای واقعی ارتباط برقرار کنید تا مردم بتوانند از کالاهای مجازی بهره مند شوند.
  • طرح هایی که برای هدست های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی مناسب هستند حتی اگر بتوانند سخت افزارهای دیگر را پوشش دهند .

یکی از مهم ترین ویژگی های متاورس حضور کاربران در آن است، که قرار است توسط آواتارها اتفاق بیفتد. زاکربرگ در مصاحبه ای با آواتارهای متاورس گفت : مهم این است که بتوانید آواتارها و ایتم های دیجیتال خود را در نرم افزارها و تجربیات مختلف وارد کنید . برای روشن شدن این موضوع مثالی می زنیم .ربلکس (Roblox)یک پلتفرم داخلی شبیه به متاورس است ،که در آن می توانید آواتارها و آیتم ها را بین برنامه انتقال دهید آواتار ربلکس و لوازم جانبی شما (ارایه شده از طریق ارز دیجیتال درون  بازی  روبکس)  با شما باقی خواهد ماند، صرف نظر از اینکه در هنگام استفاده از ربلکس چه تجربه بازی را انتخاب می کنید. این یکی از دستاوردهای مهم ربلکس Robloxدر دهه گذشته است . دیگر قرار نیست با شخصیت های معروفی مانند مستر چف یا لارا کرافت یا آواتارهای پیش ساخته ای مانند فورتنایت وارد دنیای بازیکنان دیگر شوید . ربلکس بسیار شبیه متاورس است اما هنوز متاورسی نیست که زاکربرگ توصیف کرد : “شما می خواهید مطمن شوید که هنگام خرید یا ساخت چیزی کالای شما می تواند در بسیاری از پلتفرم ها و خدمات استفده شود، نه فقط در یک جهان یا پلتفرم خاص .آواتارها و آیتم های ربلکس شما فقط در این سرویس قابل استفاده هستند.  یک دگردیسی واقعی است که آواتارهای ربلکس شخصی شما را گرفته و آن را در فیس بوک (یا متا) ، ماینکریفت یا فورتنایت یا در یک رویداد سینمایی آنلاین نتفلیکس قرار دهد. هیچ شرکت یا مدیر عاملی به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد،و برای دستیابی به چنین یکپارچگی در دنیای متاورس باید با همکاری شرکت های بزرگ فناوری انجام شود .

 

با این حال، استفاده از یک آواتار در جهان های مختلف چندان آسان بنظر نمی رسد . تصور کنید که می خواهید برای آواتار خود یک کلاه بخرید . طراحی این کلاه ممکن است مانند Roblox روی پلتفرم حبوبات زیبا به نظر برسد، اما در دنیای پیکسلی Minecraftاصلا معنی ندارد .یا واقعا می خواهید آواتار بروس وین (Bruce Wayne) را از بتمن (Batman)بیاورید :سری Arkham به یک بازی لوگوی بتمن ؟در حال حاضر، پلتفرمی مانند وی آر چت VRChatبه کاربران اجازه می دهد مدل های سه بعدی خود را بعنوان آواتار وارد دنیای خدمات کنند که نیازمند مهارت های نرم افزاری خود کاربر است . در واقع، بسیار شبیه به متا خالق استفنسون است . حتی سازندگان نیز می توانند راهی برای تغییر آواتار کاربر در هر مدلی که مناسب حال و هوای دنیای متاورس است را ایجاد کنند و با آن همگام شوند روشی مشابه، که می توانیم در بین شخصیت های Super Smash Bros  مشاهده کنیم .

 

علاوه بر مکان های مختلف، می توانید از طریق متاوس به دوره های زمانی مختلف نیز سفر کنید.

از آواتارهای متاورس که بگذریم، به امکاناتی می رسیم که این دنیا می تواند در اختیار ما قرار دهد. توسعه دهندگان علاوه بر ایجاد جهان های مختلف و قرار دادن آنها در مقابل کاربران، می توانند همزمان آنها را جابه جا کنند. مارلن لوین، رئیس تجارت متا (Meta Business) می گوید : “در متاورس شما قادر خواهید بود نه تنها به هر مکانی تله پورت کنید، بلکه در زمان نیز سفر کنید . فرض کنید به روم باستان می روید . “تصور کنید که در خیابان ها ایستاده اید ،صداها را می شنوید ، از بازارها بازدید می کنید و احساس زندگی 2000 سال پیش را احساس می کنید “.هر دو بازیAssassin’s Creed Origins و Assassins’ Creed Odyssey به بازیکنان اجازه می دهند آزادانه در دنیا طراحی شده مصر و یونان پرسه بزنند که شامل ایستادن در مغازه ها ، مشاهده عمارت ها ،سازه های معروف و حتی یادگیری درس های تاریخی از آن ها می شود. حال تصور کنید که با استفاده از هدست واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی، می توانید دنیای این بازی ها را از نزدیک حس کنید و بتوانید نزدیک با شخصیت ها و محیط آن ها ارتباط برقرار کنید.

بی شک ،متاورس به اندازه ای که تاکنون تعریف شده است می تواند در آینده جایگاه ویژه ای در صنعت فناوری داشته باشد . طرفداران فراتئوری این مفهوم را گام بعدی در توسعه اینترنت امروزی می دانند. شرکتی مانند فیس بوک در حال سرمایه گذاری هنگفتی بر روی فناوری های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و توسعه سخت افزارهایی مانند Oculus VR و عینک های VR  و دستبندهای فناوری می باشد . البته ، سایر شرکت های بزرگ فناوری مانند مایکروسافت، اپل ، گوگل و آمازون نیز در این مسیر بیکار نخواهند نشست و برای عقب نماندن از رقبا، گام بزرگی در ایجاد این چشم انداز برخواهند داشت .

 

تعریف مفاهیم واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)

تاکنون در بخش های مختلف مقاله ذکر شده است که آینده متاورس به فناوری های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) گره خورده است . فناوری هایی که چندین سال است در دنیای فناوری و سرگرمی وجود داشته اند و انتظار می رود با پیشرفت فناوری، بیشتر برای کاربران ملموس باشند.  واقعیت افزوده یک فناوری است که از محرک های بصری ، صوتی و دیگر محرک هایی استفاده می کند که تجربه کاربر را از طریق دنیای واقعی افزایش می دهد.  واقعیت افزوده به راحتی می تواند از طریق تلفن همراه در اختیار کاربر قرار بگیرد و افراد می توانند حضور خود را در دنیای واقعی به طور کامل کنترل کنند. به عنوان مثال، شما Pokémon Go  دارید، که پوکمون های مجازی را ترکیب می کند که می توانید با ترکیب یک دوربین موبایل با یک محیط واقعی با آن تعامل داشته باشید. مایکروسافت یکی از شرکت هایی است که در چند سال اخیر روی این فناوری حساب ویژه ای باز کرده است. آنها در سال 2016 ،اولین نسخه هدست واقعیت افزوده هولولنز (HoloLens) را منتشر کردند. هدستی که در واقع راه کینکت را دنبال می کرد، و این بار کاربران می توانستند از نرم افزار و محیط های بازی در دنیای واقعی اطراف خود استفاده کنند.  در سال 2019 ،نسل دوم این هدست را با نام هولولنز 2 با سخت افزار قدرتمند معرفی کردند و در نهایت با معرفی سرویس مایکروسافت مش (Microsoft Mesh) ،نشان دادند که در آینده چقدر روی این فناوری سرمایه گذاری کرده اند.

از طرفی دیگر، ما فناوری واقعیت مجازی داریم، که یک تجربه مجازی کامل محسوب می شود و واقعیت خیالی را بهبود می بخشد.  فناوری واقعیت افزوده همیشه به یک هدست نیاز دارد ،و این کاربران در دنیای آن هستند که توسط سیستم دیگری کنترل می شوند.  علاوه بر واقعیت مجازی اکولس (Oculus VR) ،که به طور انحصاری به سخت افزار و بازی های رایانه ای شخصی در این پلتفرم اختصاص دارد ،هدست واقعیت مجازی پلی استیشن را نیز داریم که بهترین تجربه ممکن از بازی های واقعیت مجازی را در اختیار کاربران قرار می دهد. کاربران با پوشیدن این هدست ها، وارد دنیای مجازی می شوند  و با حضور در شخصیت اصلی بازی می توانند دنیای اطراف خود را به گونه ای متفاوت تجربه کنند.

 

 

سه جنبه اصلی فراجهان

سه جنبه اصلی برای مفهوم متا ترانسفورماتورها، وجود دارد که هر یک از ویژگی های کلیدی این فناوری است : حضور :در واقع ،باید در متاورس در فضای مجازی و در میان سایر مولفه ها احساس واقعی و حضور داشته باشید . مطالعات متعدد نشان می دهد که این حس کیفیت تعاملات مجازی را بهبود می بخشد.  واضح است که این حس تجسم و حضور از طریق صفحه نمایش هدست هایی که روی سر قرار میگیرد به کاربر منتقل می شود .

قابلیت همکاری : این جنبه از متاورس به این معنی است که شما به راحتی می توانید در فضاهای مجازی سیستم های مختلف دنیای مجازی مختلف سفر کنید.  یعنی متاورس، باید یک دنیای یکپارچه باشد که بتوانید با یک آواتار در نقاط مختلف آن حضور داشته باشید و در همه آنها یک نفر باشید. برای مثال، سرویس Ready Player Me  به کاربران این امکان را می دهد که یک آواتار واحدی را برای حضور در فضاهای مختلف مجازی و استفاده از امکانات آن بسازند. به عنوان مثال، شما می توانید از Animaze برای ورد به جلسات زوم استفاده کنید.

استاندارد سازی : هر سیستم ، سرویس، و پلتفرم باید استانداردسازی را برای هریک از اجزای خود اعمال کند. در واقع، این جنبه از متاورس باعث می شود که بخش تعامل پذیر پلتفرم ها و سرویس های مختلف متاورس شروع به کار کند. جالب است بدانید که سازمان های بین المللی مانند گروه قابلیت همکاری متاورس ( (Open Metaverse Interoperability Group ایجاد شده اند تا با طراحی پروتکل های مختلف پل هایی بین دنیای مجازی ایجاد کنند.

 

کاربردهای احتمالی متاورس

قرار بود فهرستی از کاربردهای احتمالی متاورس را تهیه کنیم، اما ممکن است به فهرست طولانی نیاز داشته باشیم . به نظر می رسد رویای متاورس هیچ محدودیتی ندارد و تنها نحوه اجرای بخش های مختلف آن است که باعث می شود دستیابی به پروژه طولانی تر شود . در واقع، یک متا سوئیچ ایده ال به کاربران خود اجازه می دهد تا هر فعالیتی را که می خواهند انجام دهند ، هر نیازی را براورده کنند، و برای هر چیزی که تصور می کنید اعمال کنند.

در متاورس شما همان آواتار را دارید که از طریق ان می توانید در جهان های مجازی مختلف ظاهر شوید. در واقع، آواتار شما هویت شما در این دنیاست.   

در تجارت، متاورس را می توان برای پلتفرم های اداری مجازی استفاده کرد ،جایی که افراد می توانند به صورت مجازی در یک فضای سه بعدی و اداری حضور داشته باشند. در حال حاضر، کارگاه های خدمات هاریزن فیس بوک (Facebook’s Horizon)و سرویس های مایکروسافت مش (Microsoft Mesh ) بهترین نمونه های استفاده تجاری متاورس هستند.  با استفاده از این ابزار، افراد می توانند بدون حضور فیزیکی در محل کار و به صورت مجازی از هر مکانی کار خود را انجام دهند.

اگر متاورس ها را از منظر آموزشی ارزیابی کنیم ،می توان از آن برای بخش های وسیعی از هر مکان و هر نقطه تاریخی استفاده کرد . در سال 2021 ،انویدیا (Nvidia) یک پروژه زیرساختی بنام امینورس(Omniverse) توسعه داد که به توسعه دهندگان در سراسر جهان اجازه می داد به طور همزمان با یکدیگر همکاری کنند و نرم افزار محتوای متاورس را تولید کنند. در واقع، در متاورس کاربران به راحتی می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، و در انجام کارهای مختلف به یکدیگر کمک کنند ،و از محتوای ویدئویی و آموزشی متنوع بهره مند شوند.

 

بدون شک، علاوه بر بحث های کاری و آموزشی، یکی از مهم ترین جنبه های متاورس شامل شبکه های اجتماعی و بخش های سرگرمی آن است . قسمتی که کاربران در کنار یکدیگر می نشینند ، بایکدیگر تعامل می کنند و تجربه های مختلفی را کسب می کنند.  تصور کنید با یک هدست وارد دنیای متاورس شده این و با دوستان خود در سراسر جهان دور هم جمع می شوید و یک سرگرمی ، یک ورزش، و یا یک حس مشترک را از نزدیک تجربه می کنید . حال و در سال های اخیر، سازندگان مختلف سعی کرده اند با استفاده از هدست های واقعیت مجازی جلوه های مجازی مختلفی خلق کنند ،تا بازیکنان را وارد دنیای مجازی ساخته شده توسط خود کنند که در این میان نمونه های موفق و سرگرم کننده مختلفی وجود داشته باشد.اما متاورس از این هم فراتر می رود . شما یک آواتار یکسان خواهید داشت که با آن در دنیای وسیع یکپارچه و همیشه زنده خواهید بود . در واقع، متاورس همیشه حضور خواهد داشت و این شما هستید که هر از گاهی از آن بازدید می کنید . تصور کنید مکانی وجود دارد که زندگی یونان باستان را شبیه سازی می کند یا حتی مکانی مانند سایپربانک . سال ها بعد شما را به دنیایی می برد که می توانید با بازیکنان دیگر تعامل داشته باشید و ماموریت ها را انجام دهید.  از آن کسب درامد کنید و دنیای دیجیتال و مجازی خود را با آن شخصی سازی کنید.

 

 

 

متاورس در مقابل اینترنت

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، بسیاری از افراد در صنعت فناوری از متاورس به عنوان جایگزینی برای اینترنت امروزی یاد می کنند. آیا این ادعا درست است ؟ بنابریا اگر چنین است اینترنت امروز و سایت هایی که ما بازدید می کنیم چطور ؟ مارک زاکربرگ در مصاحبه ای می گوید که متاورس نسخه ارتقا یافته اینترنت امروزی خواهد بود که در آن مردم دنیای متفاوتی را تجربه می کنند که لزوما مجبور نیستند در برنامه های کاربردی دو بعدی و صفحات وب معمولی انجام دهند. تیم سوینی یکی از بنیانگذاران اپیک گیمز (Epic Games) دیدگاه مشابهی دارد، و استدلال می کند که متاورس مانند دنیای یک بازی انلاین است که در آن افراد می توانند به دوستان خود بپیوندند و بازی های چند نفره مانند فورتنایت (Fortnite) را تجربه کنند . از طریق سرویسی مانند نتفلیکس، فیلم تماشا می کنید و کارهای دیگری انجام می دهید . خب ، بدیهی است که اگر در جایی بودید که می توانستید این چیزها را تجربه کنید ، امروز چیزی شبیه اینترنت بود .

بسیاری از فناوران متاورس را جایگزینی برای اینترنت امروزی می دانند اما آیا این ادع درست است ؟

بدون شک، یکی از ویژگی های برتر متاورس حس حضوری است که به کاربر القا می کند . در این فناوری ،به جای تماشای پشت صفحه، احساس می کنید که از نظر فیزیکی با افراد و مکان های مختلف تعامل دارید .احساس بودن در اطراف یک میز مجازی با همکارانی مانند خدمات Spatial یا Horizon  بسیار لذت بخش تر از تجربه ای است که با نرم افزار زوم به دست می آورید . شاید بتوان متاورس را با اینترنت موبایل مقایسه کرد که در سال های اخیر جایگزین وب سایت های سنتی با خدمات عالی شده است، اما هنوز گزینه های پلتفرم کاملا منسوخ نشده است . البته، اینترنت سنتی و ناهمزمان مبتنی بر متن همیشه مزایای خاص خود را دارد . زیرا هدست های واقعیت مجازی ، رایانه های قدرتمند کنسول های بازی که با جزئیات گسترده دنیای مجازی را پوشش می دهند طبیعتا گران هستند . از سوی دیگر، افرادی که سرعت اینترنت بالایی ندارند ممکن است آواتارهایی را در دنیای متا ببینند که همزمان به طور عجیبی در جهان حرکت می کنند. یا افرادی که کم بینا، یا نابینا هستند از توانایی خواندن صفحات وب برای خواندن متن استفاده می کنند در حالی که ،در دنیایی مبتنی بر تصویر این افراد می توانند با مشکلات جدی مواجه شوند. البته ، شرکت هایی که در زمینه دسترسی تخصص دارند ، می توانند راه حل هایی ارائه دهند ، اما هنوز راه زیادی در پیش است .

 

بازی های مشابه در دنیای فراجهانی

بسیاری از پدیده هایی که در مورد متاورها می شنویم جدید نیستند ،و قبلا به اشکال مختلف برای ما وجود داشته اند . نزدیک به دو دهه پیش، کاربران به صورت دیجیتالی در Second Life خود ظاهر شدند ، اقلام مختلف را فروختند ، با افراد دیگر تعامل داشتند و مدارس و مشاغل آموزشی را در دنیاهای مختلف راه اندازی کردند. فضاهای سه بعدی اجتماعی دیگری، مانند سایبرتاون وجود داشتند که از   Second Lifeقدیمی تر بودند . حتی قبل از آن در دهه ،1970 جهان های مجازی متن محور پدید آمدند که به عنوان متا تبدیل کننده ها به حساب می آمدند . شاید دلیل اصلی ظهور مجدد متاورس در طول سالیان پیشرفت گرافیک سه بعدی ، گسترش اینترنت پرسرعت و فناوری باشد که از زمان انتشار Second Life در سال 2003 رشد چشمگیری داشته است . امروزه ،بسیاری از بازی های ویدیویی به عنوان آثاری خدمات محور ارائه می شوند و سعی می کنند با انتشار به روز رسانی های مختلف و گاها با شبیه سازی یک زندگی واقعی مخاطبان خود را به ماندن در سرورهای خود تشویق کنند . آثار دیگری ،مانند League of Legend  یا  Overwatch  از زمان انتشار، تغییرات بسیار متفاوتی در گیم پلی و بازی خود ایجاد کرده اند و سازندگان آنها سعی کرده اند تا تجربه پویاتری را در مقایسه با سایر بازی های ویدئویی به مخاطب ارائه دهند . از سوی دیگر، فورتنایت ،شاید بهترین نمونه از این باشد که سازندگان چگونه سعی می کنند با خلق چیزی فراتر از یک بازی بتل رویال (Battle Royal) روز به روز به مخاطبان خود بیافزایند . فورتنایت با تجربه روز اول فاصله زیادی دارد و اکنون بازیکنان می توانند فیلم تماشا کنند ، با خواننده های مختلف به کنسرت بروند ، یک رویداد آنلاین همزمان را تجربه کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند . البته ،این ممکن است به اندازه تعریف زاکربرگ از متاورس نباشد اما در سطح ساده تر، بسیاری از بازی ها را می توان به عنوان متاورس توصیف کرد که در آن بازیکنان تجربیات خود را در قالب آواتارها با سایر کاربران به اشتراک می گذارند . از مایکروسافت ماین کرافت گرفته تا بلاک چین سندباکس (sandbox) ، هر کدام دنیایی از بازیکنان خود را ارائه می دهند که در آن کاربران می توانند خرید کنند و تمرین کنند و کارهای متفاوتی انجام دهند. حال تصور کنید که همه این دنیاها به یک سرویس متصل هستند و بازیکنان با یک آواتار در همه آن ها حضور دارند . سرویس یکپارچه ای به بازیکنان اجازه می دهد با استفاده از هدست های واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده خود وارد دنیای خود شوند و زندگی متفاوت و جدیدی را تجربه کنند.

 

نقش ارزهای رمزپایه و NFT  در متاورس چیست ؟

یکی از مهم ترین مسائل دنیای متاورس ها مبادله اقلام و ارز مجود در آن است . امروزه ،موضوع ارزهای دیجیتال، و به ویژه بلاک چین، بدون شک جایگاه ویژه ای در بین صنعتگران فناوری پیدا کرده است . در حال حاضر، ارزهای دیجیتال مختلفی با نام زیرساخت متاورس شناخته می شوند که پس از انتشار خبر نام تغییر نام متا با هیاهوی خبری قیمت آن ها نیز با افزایش زیادی رو به رو شده است . خدمات دیجیتالی که هر کدام سعی می کنند خدمات متفاوتی را در بستر بلاک چین به مخاطبان خود ارائه دهند.

رمزهای تکراری در واقع مالکیت دیجیتالی یک محصول یا کالا هستند .

به عنوان مثال  Bloktopia  است ،که قرار است یک مجازی 21 طبقه در دنیای متاورس باشد که شرکت ها می توانند در طبقات مختلف غرفه خریداری کنند و در دنیای مجازی به کاربران خدمات ارائه دهند . سرویسی که شاید همین الان ،در ابتدای راه باشد اما بدون شک با گذشت زمان و پیشرفت و گسترش تکنولوژی می تواند به یکی از ایستگاه های حضور مردم در دنیای متاورس تبدیل شود . بیایید به ارزهای دیجیتالی برگردیم . ارزهایی که بدون شک نقش بسیار مهمی در دنیای متاورس خواهند داشت . شما در دنیای مجازی زندگی می کنید که باید کالاهای مجازی بخرید و بفروشید. استفاده از ارزهای دیجیتال غیر متمرکز این امکان را می دهد که بدون نگرانی در مورد مشکلات ارزها و اقلام مورد علاقه خود را در یک زمینه رمزگذاری شده در فضای دیجیتال و مجازی خریداری و بفروشید .

در کنار ارزهای دیجیتال، اصطلاحی که این روزها مطرح شده است رمزهای غیر قابل تعویض (NFT) ها هستند . رمزهای بی سابقه ،یا NFT یکی از جدیدترین پدیده های فناوری بلاک چین هستند که به سرعت در دنیای رمزگذاری دیجیتال در حال گسترش است .  بدون شک، تولید و انتقال کالاهای دیجیتال در دنیای متاورس از اهمیت بالایی برخوردار است و از این رو NFT ها را می توان یکی از پایه های دنیای متاورس دانست . به عنوان مثال، اگر یک تی شرت مجازی را در پلتفرم متاورس A خریداری می کنید NFT می تواند یک رسید دائمی برای محصول شما باشد و به شما این امکان را می دهد که از همان تی شرت در سایر پلتفرم های متاورس استفاده کنید . اکنون بسیاری از NFT ها دارای اواتارهای هنری سه بعدی هستند که کاربران می توانند از آنها بعنوان تصویر نمایه خود استفاده کنند . اما شرکت هایی مانند Polygonal Mind  نیز وجود دارند که به کاربران اجازه می دهند آواتارهای سه بعدی را از طریق NFT  و به وسیله سرویس Crypto Avatars خریداری کنند و از آن ها در نقاط مختلف دنیای مجازی استفاده کنند .

جالب است بدانید که هروز بر تعداد بازی های پلتفرم بلاک چین افزوده می شود .  به عنوان مثال Axie Infinity  ،یک بازی انلاین مبتنی بر  NFT  است که در ان بازیکنان می توانند موجوداتی به نام Axies  را پرورش دهند . این موجودات در واقع به صورت دیجیتالی با رمزهای بی نظیری در بازی وجود دارند و بازیکنان برای به دست آوردن آن ها باید از پول دیجیتال درون بازی (SLP AND AXS) استفاده کنند . در واقع، خرید این موجودات ، پرورش انها و فروش آنها با قیمت بالاتر یکی از راه های کسب درامد بازیکنان از این بازی و بازی های مشابه است ،که امروزه به سرعت در حال فزایش است .

 

متاورس ها به سخت افزار قدرتمند و جانبی نیاز دارد

همانطور که قبلا ذکر شد ،اکنون برای تجربه متاورس به سخت افزار قدرتمند و معمولا گران قیمت نیاز دارید، که ممکن است برای هر کاربر قابل دسترسی نباشد . البته، افرادی مانند زاکربرگ بر این باورند که زمانی متاورس به واقعیت تبدیل می شود که این دستگاه ها دیگر تمرکز اصلی توسعه دهندگان و کاربران نخواهند بود . و سپس تمرکز بر روی سخت افزار هدست خواهد بود که به هر کاربری اجازه می دهد تا به راحتی در دنیای متاورس حرکت کند. ناگفته نماند که در جریان کنفرانس Connect ، فیس بوک اعلام کرد که در حال کار بر روی یک هدست مجازی جدید با نام رمز Project Cambria  است . این هدست قرار است قدرتمندتر و گران تر از  Oculus Quest 2 این شرکت باشد که در حال حاضر با قیمت 299 دلار به فروش می رسد . Cambria دارای قابلیت هایی است که در حال حاضر در هدست های واقعیت مجازی موجود در بازار موجود نیست. سنسورهای جدیدی در این هدست وجود د ارد که به آواتارهای مجازی شما این امکان را می دهد به طور چشمی ارتباط برقرار کند و حتی حالات چهره شما را نمایش دهد. تا افرادی که با آواتارشما در تماس هستند، به خوبی احساست شما را درک کنند. فیسبوک مدعی است که این هدست کیفیت تصویری بسیار بالایی خواهد داشت و اجسام دنیای فیزیکی را با عمق و چشم انداز کامل در مقابل کاربران خود قرار خواهد داد.

 

هنوز راه زیادی تا ظهور متاورس و همه گیری ان باقی مانده است

در حال حاضر، از دیدگاه شرکتی مانند متا ،متاورس را می توان به عنوان جانشین اینترنت موبایلی شناخت ،که تقریبا یک دهه است که در قدرت می باشد. به گفته زاکربرگ، توسعه و تبدیل این فناوری به واقعیت حدو د 5تا 10 سال طول می کشد که بیشتر آن مربوط به آماده سازی سیستم های زیرساختی مختلفی است که می توانند این سرویس را در دسترس عموم قرار دهند. تجهیزات و سخت افزاری که باعث می شود همه کاربران (نه فقط یک طبقه خاص) با ورود به متاورس وجود مرز بین دنیای واقعی و مجازی را احساس کنند. بنابراین با این گفته ،هنوز راه درازی در پیش داریم تا این سرویس به واقعیت تبدیل شود .در حال حاضر، نسل پنجم شبکه های تلفن همراه هنوز به بلوغ کافی نرسیده و بسیاری از مردم هنوز از تجربه اینترنت پرسرعت محروم هستند. علاوه بر موارد فوق ،قیمت بالای سخت افزار مورد نیاز برای تجربه متاورس (که مهمترین ان هدست قابل قبول است )، یکی از موانع اصلی گسترش این سرویس در بین کاربران در سراسر جهان است. با گسترش فناوری بلاک چین و دیگر خدمات غیرمتمرکز، ما هنوز در مراحل اولیه راه اندازی نسل سوم اینترنت معروف به وب 3.0هسیم، و به نظر نمی رسد پیش بینی زاکربرگ دور از ذهن باشد.

 

منبع: dlpure

ترجمه شده توسط آژانس فناوری اطلاعات ژاو

نظری دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.